Відділ освіти Золотоніської Районної Державної Адміністрації

Семінар-практикум в МАНЛаб (м.Київ)

28 вересня 2018 року в рамках освітнього проекту «Відкрита освітня лабораторія» в м Києві на базі лабораторії Малої академії наук було проведено навчально-тренінгові заняття для вчителів фізики та учнів Золотоніського району.

Легка Наталія Михайлівна – кандидат педагогічних наук, методист Національного центру «Мала академія наук України» презентувала експериментальну лабораторію Ex Lab, яка розпочала роботу в вересні цього року. Ex Lab – це сучасна науково-орієнтована лабораторія, яка забезпечує навчання через експериментальні дослідження, пізнавальні лекції та живе спілкування з відомими українськими вченими і молодими науковцями. Вона охоплює 4 лабораторії: біологічну, хімічну, математичну, IT та робототехніки. Для всіх охочих Ex Lab пропонує навчальні курси, розроблені викладачами провідних вишів та науково-дослідницьких інститутів України.

 

Упродовж вступної частини учасники дізналися про можливості лабораторних комплексів НЦ «МАНУ»: міжпредметної лабораторії «МАНЛаб», що успішно діє вже понад 7 років, та новоствореної Ex Lab – експериментальної лабораторії для молоді, яка пропонує курси з хімії, біології, математики, IT та робототехніки.

Як обрати тему для дослідження, що не тільки буде цікавою та важливою, а й допоможе перемогти на провідних світових конкурсах для юних науковців? Про це на конкретних прикладах розповіла наукова співробітниця НЦ «МАНУ», кандидат педагогічних наук Наталія Поліхун під час лекції з основ наукової діяльності.

Оскільки половина аудиторії складалася з учителів фізики, основну увагу приділили саме цій галузі знань. Завідувач відділу створення навчально-тематичних систем знань НЦ «МАНУ», кандидат педагогічних наук Ігор Чернецький ознайомив освітян із новітніми методиками навчання фізиці, розробленими фахівцями «МАНЛаб», зокрема з лабораторними та дослідницькими роботами, що базуються на використанні безкоштовного відеоаналізатора Tracker. Розробки викладені у вільному доступі, тому скористатися ними може кожен педагог.

Під час фізичного практикуму вчителі разом із дітьми виконували два проекти. Завданням першого було визначити густину дрібного зразка каніфолі. Готових інструкцій не давали, щоб була можливість поміркувати: кожна група мала придумати, як використати наявне на столах обладнання, щоб отримати значення густини.

Другий проект мав STEM-спрямування: потрібно було розрахувати оптимальну кількість солі, необхідну для очищення шкільного подвір’я від льоду. Кріогідратну температуру суміші льоду і солі учасники тренінгу визначали за допомогою цифрових вимірювальних комплексів, дані з яких передаються на екран ноутбука. Школярі легко розібралися з сучасним навчальним обладнанням та допомогли зробити це своїм наставникам. У цьому і полягала задумка змішаного тренінгу, говорить Ігор Чернецький:

– Особливість підходу, який ми сьогодні називаємо цифровою дидактикою, полягає в тому, що вчителі працюють разом з учнями та отримують додаткові знання завдяки вмінню дітей працювати з цифровою технікою. Це співнавчання: школярі засвоюють контент, а педагоги поряд з ними вчаться працювати з новими засобами та програмами – адже в дітей це виходить набагато швидше.

Поліхун Наталія Іванівна - кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу підтримки обдарованості та міжнародної співпраці інституту обдарованої дитини НАПН України ознайомила із досягненнями учнів України в міжнародних конкурсах, та презентувала основи дослідницького пошуку. Які основні екологічні та енергетичні проблеми України, як вибрати проблему, проектувати її вирішення, знаходити нову інформацію, структурувати матеріал і результати власного пошуку, організовувати власну дослідницьку практику та підготовку до конкурсних випробувань юних дослідників. На ці та багато інших питань було дано детальні відповіді, та рекомендовано необхідну літературу.

Чернецький Ігор Станіславович – завідувач відділу створення навчально-тематичних систем знань НЦ «МАНУ», кандидат педагогічних наук, голова Всеукраїнської громадської організації «Асоціація вчителів фізики «Шлях освіти – ХХІ»» - продемонстрував надзвичайно цікаві фізичні досліди, ознайомив із сучасним лабораторним обладнанням провідних вітчизняних та світових виробників і дав можливість виконувати дослідження за допомогою нового обладнання. Діти та вчителі роздивлялись на найдрібніші предмети за допомогою електронних мікроскопів, знаходили залежність температури плавлення солоної води від співвідношення між масами води і солі, визначали густину невідомої речовини за допомогою використання умови плавання тіла. Додатковим бонусом стало ознайомлення з роботою дифузійної камери – приладу, який фіксує сліди елементарних заряджених частинок.

Папір з звичайного опалого листя! Хробак, який, поїдаючи пакет з поліетилену, знищує останній! Це все можливо? Звичайно так. Адже це початок історій успіху учнів, що працювали в Малій Академії Наук України. Учителі фізики Золотоніського району, а саме Мала Ольга Гаврилівна з Ковтунівського НВК, Волинець Валентина Іванівна з Б.Слобідського НВК, Дзюбан Раїса Іванівна з Богданівського НВК, Качан Галина Андріївна та Качан Василь Миколайович з Антипівського НВК, Кир’яченко Людмила Петрівна з Пальмірської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Коваленко Марина Вікторівна з Гладківщинського НВК, Кравченко Валентина Володимирівна з Софіївського НВК, Якименко Олена Анатоліївна з Гладківщинського НВК, Верещака Оксана Василівна з Богуславецького НВК, Сальніков Олексій Олександрович з Кропивнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів та методисти районного методичного кабінету Віктор Павлович Олексієнко і Зінаїда Іванівна Гавриш разом з своїми учнями були учасниками семінару-практикуму в МАНЛаб (м. Київ). Керівник фізичної лабораторії МАНЛаб Ігор Чернецький ознайомив присутніх з обладнанням лабораторії МАНЛаб, пояснив як можна виконувати лабораторні роботи навіть дистанційно. Продемонстрував досить цікаву програму Tracker для проведення лабораторних робіт з механіки. На сайті МАНЛаб є і відеозадачі. Під час практичного туру були показані цікаві досліди на плавання тіл, визначення густини речовини. Фізична лабораторія МАНЛаб відкрита до співпраці з вчителями фізики Золотоніського району і з задоволенням надасть консультації вчителям і учням, які працюватимуть у МАН.



« повернутися до списку новин