Відділ освіти Золотоніської Районної Державної Адміністрації

Про свободу, відповідальність і довіру

Тетяна Миколаївна Москаленко, заступник директора з навчально-виховної роботи, учитель історії Богуславецького НВК, своєрідним подарунком до Дня вчителя отримала запрошення на першу сесію «Свобода. Відповідальність. Довіра» Програми Liberal Arts для вчителів. Таку програму за сприянням МОН України зініціювала Українська Академія Лідерства. Разом із 120 педагогами з усієї країни протягом двох вихідних днів у Києві міркували про Нового вчителя у Новій українській школі.

Важливо, щоб імідж країни формували не лише політики, а й вчителі. Саме ми виховуємо тих, хто організовує наше життя сьогодні. Саме ми працюємо над розумом нації, інтелектуалами майбутнього. Ми ті, хто мріє, надихає, змінює.

Цікавим було дізнатися соціологічний портрет сучасного українського вчителя від Орисі Демської, професорки Національного університету «Києво-Могилянська академія». Отже, хто він сучасний український вчитель?

96% - жінки;
81% - заміжні;
36-45-річних найбільше в освіті;
64% - полюбляють короткі зачіски;
60% - перевагу віддають діловому стилю в одязі;
58% - носять портфелі або сумки;
41% - носять окуляри;
62% вчителів і 72% батьків найкращими показниками ефективності школи і роботи педагогів визначають успішність учнів;
42% вчителів вважають необхідним оновлення освітніх програм;
82% вчителів не задоволені своїм соціальним статусом.

Але ж ми знаємо, що насправді вчитель відіграє ключову роль у суспільстві. Програма Liberal Arts поставила завдання сформувати Вчителя-лідера, який виховає Учня-лідера. Як змінити статус і ставлення до вчителя у суспільстві? Яким чином поширити модель навчання впродовж життя в Україні, бо беззаперечним є те, що вчитель має постійно вчитися. На часі запропонувати комплекс гуманітарних знань, які мають слугувати інноваційним підходам у прийнятті рішень та долучитися до реформи системи освіти знизу. Тож ці дні ми були в ролі учнів: слухали лекції, працювали в малих групах, створювали презентації.

Сергій Квіт, український освітній і громадський діяч, Міністр освіти і науки України (червень 2014 р. – квітень 2016 р.) у своїй лекції «Liberal Arts по-могилянськи: взаємодія між школою й університетом» наголосив про те, що кожен навчальний заклад має бути унікальним. Особливим та відмінним від інших своїми традиціями, концепцією, стратегією розвитку. Учень, за Квітом, навчаючись у школі, має отримувати інформацію, усвідомлювати її та вміти практично застосовувати набуті знання. Головне, щоб випускник школи мав власну точку зору та право вибору, був компетентнісно сформований. Школа, а потім й вузи причетні до формування у молодої людини соціальних навичок, які дозволять їй бути успішною. Тобто, від нас - вчителів, залежить наскільки відповідальною, ініціативною, комунікабельною іде дитина у велике життя.

Орися Демська своєю лекцією «Мова як свобода» продемонструвала шлях від людини і її мови до держави і її мови. Згадала слова Ліни Костенко: «Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову». Переконала, що мова – це інструмент, який людина використовує, щоб відбутися. Мова – це код, який віддзеркалює нашу ідентичність. Зрештою, мова – це те, що дозволяє нам бути самим собою. Професорка закликала не боятися запитань дітей, помилок дітей – так починається свобода. Свобода вибору, свобода міркувань, свобода творчості.

Про відповідальність лідерства в часи випробувань емоційно говорив Євген Нищук – «голос Майдану», Народний артист України, Міністр культури України. З свого досвіду стверджував, що навчаючи когось – ти вчишся сам. Наскільки відповідально викладати, вчити, бо несеш відповідальність за тих, кого навчаєш, за їхній подальший шлях. Питання лідера – це питання відповідальності та довіри. Лідер – коли ти здатен дослухатися і чути, коли не зламаєшся і не опустиш руки. Коли ти чітко знаєш, що ти правильно робиш, що ти відданий своїй справі – ти автоматично стаєш лідером для певної частини людей. Приємно було слухати людину, яка власним життєвим прикладом довела це.

Важливо, що вчительська спільнота не стоїть осторонь реформувань в країні. Поступово, крок за кроком збудуємо Нову українську школу, в якій пануватимуть свобода, відповідальність та довіра.



« повернутися до списку новин